Międzyzdroje
Facebook Projekty realizowane z funduszy zewnętrznych

Szlakiem Leśnej Przygody

Trasa piesza  ok. 3 km ok. 50 min  bez zwiedzania atrakcji

Park Zdrojowy im. Fryderyka Chopina – Park Rzeźb – ul. Lipowa – kościół  pw. św. Piotra Apostoła – ul. Leśna – Park Leśny – ul. Przy Wodociągach –  ul. Kolejowa – centrum

Trasę rozpoczynamy od Informacji Turystycznej (1), znajdującej się na promenadzie. Budynek wpisany jest na listę zabytków, został wyremontowany i oddany do użytku w 2008 r.

Przy Informacji Turystycznej znajduje się kwietny paw zwany Tolkiem (1), który powstał jako kontynuacja projektu ukwiecenia miasta, realizowanego w gminie Międzyzdroje od 2008 r. Skąd to imię? Zatrzymujący się przy kwietnym pawiu turyści z Niemiec z zachwytem przechodząc obok niego mówili „toll”, co znaczy zachwycający. Pracownikom opiekującym się zielenią miejską bardzo się to spodobało więc nazwali pawia Tolek i tak już zostało. Kierujemy się w stronę Parku Zdrojowego im. Fryderyka Chopina (2).

Schodami w dół podziwiamy licznie występujące tu gatunki drzew. W parku przykuwają uwagę m.in. smukłe dęby piramidalne, tuje, wiązy, graby, lipy i przeróżne gatunki klonów. Szczególnie okazale prezentują się platany klonolistne. Wystarczy raz uważnie przyjrzeć się temu drzewu, aby bez trudu rozpoznać je potem wśród innych gatunków. Charakterystyczne są nie jego liście (podobne do liści klonu pospolitego – stąd nazwa), ale pień. U dorosłego drzewa jest on niezwykle malowniczy. Cienka kora złuszczająca się dużymi płatami pozostawia na pniu specyficzne żółtobrązowe łaty. Mijamy fontannę z granitu oraz kamień pamięci poświęcony malarzowi-maryniście hrabiemu Erykowi von Zedtwitz. Więcej o historii i roślinności Parku Zdrojowego oraz o ciekawym życiu hrabiego von Zetwitz można dowiedzieć się skanując kod z tabliczek QR, które znajdują się w parku od strony ul. Tysiąclecia Państwa Polskiego. Teren tej części parku (od strony ul. Tysiąclecia Państwa Polskiego) został objęty projektem „Międzyzdroje – Morze Zieleni”. Dokonano tu nowych aranżacji i nasadzeń. Wiosną oko cieszą niezliczone ilości kolorowych krokusów, a w centralnej części parku ustawiono romantyczną altankę, którą oplata wiecznie zielony bluszcz. My zaś kierujemy się ku bramie wejściowej do parku i wychodzimy na ul. I. Krasickiego. Kierujemy się ok. 100 m prosto mijając po lewej stronie Willę 777 i  samoobsługowy Bistro Bar 777, kierujemy się na róg ul. I. Krasickiego z ul. Książąt Pomorskich.
Przed nami kolejny z parków ujętych projektem „Międzyzdroje – Morze Zieleni” – Park Rzeźb (3).

Koncepcja zagospodarowania tego miejsca zakładała stworzenie wśród istniejącej tu zieleni niezwykłej przestrzeni. Coś między naturą i kulturą… I tak z innych miejsc w mieście przeniesiono tu cztery kamienne pomniki, których główny motyw przewodni to „Człowiek. Studium życia”. O historii czterech rzeźb zainstalowanych w parku, czyli jak powstały i skąd pomysł na ich prezentację w tym właśnie miejscu można przeczytać skanując kod QR z tabliczki „Historia miejsca”. Przy każdej z rzeźb znajduje się tablica z fotografią przedstawiającą autora rzeźby, tytuł lub opis przedstawiający rzeźbę oraz kod QR. Warto zeskanować kod QR i poznać artystów, którzy w latach 70. ubiegłego wieku pozostawili w Międzyzdrojach cząstkę siebie – swoją twórczość.
Wychodzimy z  Parku Rzeźb na ul. Zwycięstwa. Kierujemy się w  stronę centrum miasta do przejścia dla pieszych. Przed nami pomnik przyrody – bukszpan „Aptekarz” (4). To jeden z najokazalszych przedstawicieli bukszpanów na Pomorzu Zachodnim. „Aptekarz” jest jednym z 15 pomników przyrody, które stanowią element ścieżki przyrodniczej pn. „Szlakiem drzew pomnikowych”. Szlak został szczegółowo opisany, a przy każdym z drzew znajduje się tablica z opisem i nazwą drzewa. Drzewom w drodze konkursu nadano charakterystyczne, oryginalne imiona, które nawiązują do historii Polski, regionu lub nadmorskich atrybutów Międzyzdrojów. Dochodzimy do przejścia dla pieszych i przechodzimy na drugą stronę ulicy. Przed nami schody św. Piotra Apostoła. Schodami w górę wchodzimy na przykościelny teren, skwer Stefana kardynała Wyszyńskiego, gdzie po prawej stronie znajduje się kamień poświęcony „Duchowym Budowniczym Międzyzdrojów, a po lewej pomnik przedstawiający trzy krzyże, upamiętniający XXV Jubileuszowy Zjazd Kresowych Żołnierzy Armii Krajowej w Międzyzdrojach. Przed nami kościół parafialny pw. Św. Piotra Apostoła (5) z 1862 r.

Usytuowana na Piastowskim Wzgórzu świątynia szczyci się wyjątkową akustyką. Architektem jej był Friedrich August Stüler, a współautorem projektu i znaczącym sponsorem król pruski Fryderyk Wilhelm IV. Przechodzimy obok kościoła ul. Lipową. Mijamy pomnik przyrody, okazały 19-metrowy dąb bezszypułkowy „Apostoł” (6), ceglasty budynek plebanii oraz kolejny na „Szlaku drzew pomnikowych” pomnik przyrody – dąb nazwany „Barnimem” (7), upamiętniający pomorskiego księcia z  dynastii Gryfitów – Barnima IX. Kierujemy się nadal prosto do skrzyżowania ul. Lipowej z ul. Leśną. Skręcamy w lewo i ul. Leśną idziemy prosto, mijając po prawej stronie budynek Domu Wczasów Dziecięcych. Po prawej stronie lekko w prawo ul. Bukowa. Kierujemy się w stronę wejścia do lasu od strony ul. Bukowej. Po lewej stronie hala sportowa im. Andrzej Grubby i Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bolesława Krzywoustego.

Przed nami Park Leśny (8) – obszar leśny włączony w projekt „Międzyzdroje – Morze Zieleni”. Wykorzystując istniejący zalesiony teren, znajdujący się w sąsiedztwie Wolińskiego Parku Narodowego i szkoły, projektanci zdecydowali o stworzeniu tu przestrzeni edukacyjno-spacerowej z punktami edukacyjnymi, które w sposób aktywny będą zachęcały do zgłębiania wiedzy o florze i faunie. Park Leśny to miejsce przyjazne dzieciom, pełniące funkcje edukacyjno-wypoczynkowe, a  zaprojektowano go tak, by był dostosowany dla dzieci w każdym wieku. Wchodzimy w las lekko pod górkę. Przed nami rzeźba gołębia, autorstwa Leonii Chmielnik. Na tabliczce z kodem QR można zobaczyć zdjęcie rzeźbiarki oraz dowiedzieć się więcej o jej twórczości. „Gołąb” to rzeźba, podobnie jak i inne rzeźby z Parku Rzeźb, powstała w latach 70. ubiegłego wieku w ramach organizowanego konkursu, Idziemy prosto leśną ścieżką lekko pod górkę. Rzeźba wykonana jest z tzw. sztucznego kamienia, materiału na bazie betonu z dodatkami np. gliny czy barwników. Przed nami stanowisko pn. „Leśna klasa”. Skanując kod QR z tabliczki poznamy m.in. legendę związaną z drzewem, które nas otacza, czyli bukiem. Ustawiono tu narzędzia edukacyjne, których rolą jest szeroka edukacja ekologiczna. Foto tablica umożliwi wykonanie fotografii i  poznanie zwierząt – mieszkańców lasu. Ekspozycja różnych gatunków drzew wraz z ich opisem na tablicy informacyjnej pozwala na zaznajomienie się z ich szczegółami. Kierujemy się prosto dochodząc do kolejnego stanowiska pn. „Strefa Archeologiczna”. To miejsce przygotowano z myślą o najmłodszych. Przygotowany archeologiczny plac zabaw odkrywa przed maluchami tajemnice ukryte w ziemi. Szkielet dinozaura można przecież własnoręcznie odkopać! Tabliczka z kodem QR poszerza wiedzę na temat dębów, którego ogromny pień znajduje się nieopodal. Wracamy lekko z górki do stanowiska „Leśna Klasa” i kierujemy się wyznaczoną drewnianą ścieżką pod górkę. Po prawej stronie mijamy ogrodzoną studzienkę, po ok. 100 m pod górkę dochodzimy na szczyt do „Ptasiego Obserwatorium”, gdzie na tablicach edukacyjnych umieszczono ptasi zegar, który prezentuje różne rodzaje ptaków wraz z porami dnia, w których można je usłyszeć oraz rodzaje budek lęgowych, czyli ptasie domki. Nieopodal zainstalowano wieżę dla jerzyków. Skanując kod QR z umiejscowionej tu tabliczki poznamy lepiej jerzyka – ptaka, który przystosowany jest do życia w locie. Widoki z góry są niesamowite, widać cały zalesiony obszar, a wśród szelestu bukowych liści można spokojnie odpocząć. Ostrożnie schodzimy z górki, mijamy strefę archeologiczną. Po lewej stronie park linowy „Bluszcz”, który jest jedną z atrakcji turystycznych powstałą przed realizacją projektu „Międzyzdroje – Morze Zieleni”. Stanowi jednak doskonałe uzupełnienie możliwości aktywnego spędzenia czasu wśród natury. Trzy trasy o różnym poziomie trudności można dostosować do każdego wieku, zarówno dla dzieci, nastolatków, jak i dorosłych, a piękne widoki z wysokości (od 3 do 12 m) w koronach drzew zapewnią każdemu niesamowite wrażenia. Park linowy „Bluszcz” działa w sezonie od maja do września. Mijamy park i kierujemy się prosto. Dochodzimy do stanowiska pn. „Poligon”. Tor przeszkód z równoważnią oraz przygotowana ścieżka zmysłów, to ciekawe przykłady przyrządów edukacyjnych pobudzających funkcje umysłu. Pokonanie toru przeszkód i  równoważni pozwala na ćwiczenie równowagi, a  przejście gołą stopą z zamkniętymi oczyma po różnorodnym podłożu uczy rozpoznawania, rozróżniania oraz pozwala na skupienie uwagi. Tabliczka z kodem QR przybliży nam możliwości uprawiania nietypowych form aktywności terenowej jak: survival i bushcraft. Schodzimy z górki obok parku linowego, wychodzimy na ul. Przy Wodociągach. Przed nami po drugiej stronie ulicy na lekkim wzniesieniu rodzinny plac zabaw, dostosowany dla dzieci w różnym wieku. Kierujemy się prosto do skrzyżowania z ul. Kolejową. Po lewej stronie budynek dawnej szkoły, a obecnie budynek Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach, gdzie swoją siedzibę znalazły liczne stowarzyszenia z terenu Gminy Międzyzdroje, np. harcerze, Uniwersytet III Wieku czy Środowiskowy Dom Samopomocy. Skręcamy w prawo, kierujemy się prosto do skrzyżowania z ul. Leśną. Przed nami na niedużym placu, na wysokości budynku straży pożarnej stoi dąb z piękną,
rozłożystą koroną o obwodzie 380 cm i wysokości 16 m. To pomnik przyrody ze „Szlaku drzew pomnikowych” „Storrada” (9). Przechodzimy przez przejście dla pieszych, wchodzimy na ul. C.K. Norwida. Idziemy prosto w kierunku przejścia dla pieszych przy ul. Zwycięstwa. Przechodzimy na drugą stronę ulicy, wchodzimy na ul. Światowida. Bezpośrednio po zejściu z pasów na ul. Światowida można zauważyć pod stopami kolorową mozaikę. Widać tu kotwicę zanurzoną w morzu i słońce. Oto herb Międzyzdrojów (10).

Zachodzące na horyzoncie czerwone słońce, którego promienie są naprzemiennie czerwone i żółte. Poniżej słońca delikatnie zafalowane morze, na którym umieszczona jest kotwica trzonem i łapami skierowana ku dolnej części. Poniżej znajduje się żółty wąski pas symbolizujący plażę. Herb nawiązuje do wypoczynkowego charakteru gminy Międzyzdroje. Kotwica podkreśla związek miasta z morzem. Autorem herbu był mieszkaniec Międzyzdrojów Adam Natkański. Mijając liczne sklepiki kierujemy się prosto ok. 200 m do przejścia dla pieszych z ul. I. Krasickiego. Do parku wchodzimy stylizowaną ornamentyką, metalową bramą, imitującą wejście do Parku Zdrojowego sprzed 100 lat. Park został założony przez belgijskiego kupca Arnolda Lejeune. W 1860 r. belgijski kupiec Arnoldt Lejeune wybudował okazały Dom Zdrojowy, obecny budynek Międzynarodowego Domu Kultury (11). W Domu Zdrojowym mieściły się pokoje dla gości, czytelnia, sala muzyczna i baletowa. Było to znane miejsce, do którego przybywały liczne osobistości ówczesnych Niemiec. Park przy Domu Zdrojowym wkrótce stał się ulubionym miejscem przechadzek dobrze sytuowanych kuracjuszy. Przechodzimy przez park zdrojowy, schodami kierujemy się do Informacji Turystycznej, gdzie kończymy naszą wycieczkę.